Nieuws Schone Lucht Akkoord
Resultaten
Nederland wil de luchtverontreiniging door de industrie verder verminderen. Om dit te bereiken, blijkt er juridisch meer mogelijk dan wat al jaren gebruikelijk is. Zeker nu de nieuwe Omgevingswet in aantocht is.
De lucht in Nederland wordt steeds schoner. We realiseren in 2030 47% tot 52% minder gezondheidsschade door schonere lucht. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage van het Schone Lucht Akkoord die staatssecretaris Vivianne Heijnen naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Een belangrijke conclusie van het RIVM is dat we met het Schone Lucht Akkoord op koers liggen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit.
Het Schone Lucht Akkoord ligt goed op koers richting de beoogde 50 procent gezondheidswinst in 2030. Dat blijkt uit de eerste doorrekening van de gezondheidseffecten van alle maatregelen. Paul Ruyssenaars van het RIVM benadrukt: ‘Belangrijk is wel dat alle gemaakte plannen ook echt worden uitgevoerd.’
Op 23 maart 2022 staat de Benelux Conferentie Air / Health gepland. Een combinatie van een online en offline evenement. Op de agenda staat onder meer de formulering Benelux-standpunt voor nieuwe Europese regelgeving luchtkwaliteit. Ook wisselen Nederland, België en Luxemburg ideeën uit over nauwere samenwerking voor luchtkwaliteit.
De eerste specifieke uitkering (SpUk) voor het Schone Lucht Akkoord is in 2021 goed gebruikt. Projecten voor schoner verkeer en mobiliteit waren goed vertegenwoordigd. Meer plannen om de luchtvervuiling vanuit landbouw en industrie te verminderen zijn welkom. Daniël Mourad, van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, licht de resultaten toe en vertelt over de nieuwe specifieke uitkering. Gemeenten en provincies kunnen vanaf 1 april weer projecten indienen.
Gemeente Den Haag meldde zich bij de start van het Schone Lucht Akkoord voor de pilot emissiearme mobiele werktuigen. Drie projecten met schone werktuigen in twee jaar was het plan. Waar dit bij het eerste project nog bij de aanbesteding misliep, werkte Den Haag bij het derde project al met een standaardbestek.
Op 1 maart moeten gemeenten en provincies de decentrale uitvoeringsplannen inleveren of updaten. Waar loop je als gemeenteambtenaar tegenaan bij het opstellen van zo’n plan? Helpt het format van het ministerie? Corien Heezen en Fokkemijn Verwers van gemeente Amersfoort lichten toe hoe het bij hun gemeente verliep.
Nieuwe, schonere dieselschepen onderhouden sinds januari Waterbusverbindingen tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Marcel Scheerders, provincie Zuid-Holland: ‘Schonere dieselschepen en hybride schepen zijn een tussenfase op weg naar zero-emissie.’
Vivianne Heijen is de nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Zij zal als voorzitter van de stuurgroep van het Schone Lucht Akkoord, samen met de bestuurders van lokale overheden de kar gaan trekken de komende periode.
De GGD adviseert al jarenlang om afstand te houden tussen gevoelige bestemmingen (zoals scholen, kinderdagverblijven) en drukke wegen. Zijn deze minimale afstanden nog actueel nu het verkeer steeds schoner wordt? Welke groepen zijn extra kwetsbaar voor luchtverontreiniging volgens de laatste wetenschappelijke inzichten? En hoe vertaal je dat naar gevoelige bestemmingen?