Ga naar de inhoud
Logo_schone-lucht-akkoordlogo_schone-lucht-akkoord (naar homepage)
Schone Lucht Akkoord
  • Home
  • SLA
  • Thema's
  • Actueel
  • Monitoring SLA
  • Contact
  • Regiocontactpersonen
  • Samenwerkruimte
  1. Home ›
  2. Thema's ›
  3. Houtstook van particuliere huishoudens ›
  4. Routewijzer houtstook en overlast ›
  5. Pdf opstellen Routewijzer houtstook en overlast ›
  6. Route 2: individuele overlastmeldingen ›
  7. Wel of geen overlast

Wel of geen overlast door houtstook

Houtstook mag niet leiden tot overlast bij buurtbewoners. Gebruikers van een bouwwerk, open erf of terrein moeten alle redelijke maatregelen nemen om overlast of hinder van onder andere rook, roet, walm en stof te voorkomen of te stoppen.

Wat is overlast?

De regel dat houtstook geen overlast mag geven, staat als 'specifieke zorgplicht' in het tijdelijk deel van het omgevingsplan, in de bruidsschat. Het gaat om artikel 22.18 (bouwwerken) en 22.20 (open erven en terreinen) van deze bruidsschat. Beide artikelen vervangen het overlastartikel 7.22 uit het Bouwbesluit.

Gemeenten kunnen deze specifieke zorgplicht verduidelijken of verder invullen in het omgevingsplan. Bijvoorbeeld door toetsings- en handhavingscriteria op te stellen voor het beoordelen van overlast. Zo kan de gemeente overlast op eenzelfde manier beoordelen en eventuele handhaving onderbouwen. De gemeente kan ook specifieke stookregels opnemen in het omgevingsplan, waarop ze direct kan handhaven.

Als uw gemeente het overlastartikel uit de bruidschat ongewijzigd overneemt, dan zijn er (in theorie) 2 sporen om vast te stellen of sprake is van overlast. Het is niet nodig om ze beide aan te tonen::

  • Is er sprake van voor de omgeving hinderlijke verspreiding van rook?
  • Is er sprake van voor de omgeving schadelijke verspreiding van rook?

De rechter benoemt in uitspraken steeds beide invalshoeken afzonderlijk. Daaruit blijkt dat gemeenten de mate van hinder kunnen beoordelen en daarop kunnen handhaven. Ze hebben daarbij beoordelingsruimte. Het aantonen van gezondheidsschade is nog niet mogelijk.

Schadelijkheid rook voor de gezondheid

Het is (nog) niet mogelijk om in individuele situaties de schadelijkheid van rook voor de gezondheid van de gedupeerden te beoordelen. Op dit aspect kunt u als gemeente dus niet handhaven; er ontbreken hiervoor nog ‘algemeen aanvaarde inzichten’.

Dat hoeft geen probleem te zijn, omdat u wel kunt beoordelen of er overmatige hinder is. Daarnaast kunt u onder de Omgevingswet zelf duidelijkere regels stellen voor het stoken van hout. Zie ook de pagina Beoordeling van de gezondheidsschade voor de (on)mogelijkheden om de schadelijkheid in individuele situaties aan te tonen.



Navigatie
  • Routewijzer houtstook en overlast
    • Route 1: wijkgerichte aanpak
    • Route 2: individuele overlast
    • Route 3: mogelijkheden in het omgevingsplan

Delen
  • Delen op LinkedIn
  • Download PDF
  • Delen op Bluesky

Over ons

Schone lucht is van levensbelang, voor iedereen.  Het doel van het Schone Lucht Akkoord is om de luchtkwaliteit in Nederland permanent te verbeteren. Het is een akkoord tussen Rijk, provincies en een groot aantal gemeenten. Samen streven de deelnemende partijen naar een gezondheidswinst van minimaal 50 procent in 2030 ten opzichte van 2016. In het Schone Lucht Akkoord werken het ministerie van IenW, het RIVM, Rijkswaterstaat, de provincies en de deelnemende gemeenten samen aan schonere lucht.

Archief

Archief van schoneluchtakkoord.nl

Over deze site

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Verantwoording
  • Cookies
  • Persvoorlichting